Det er knap 2 år siden, at VELTEK og fagsektionerne implementerede de nuværende strategier – og nu er tiden inde til at tage dem op til fornyet overvejelse. På knap 2 år har både medlemmernes omverden og fundamentet for at drive virksomhed i Danmark ændret sig markant. Udover en række nye EU-krav og stramninger af de eksisterende, har også renter og inflation spillet en væsentlig rolle for, hvilke projekter der sættes i værk, og hvilke der sættes på pause.
Formand for VELTEK, Allan Andreasen (Forretningsdirektør, ABB), udtrykker, at processen frem mod den nye VELTEK-strategi skal være præget af dialog og inddragelse: “Vi inddrager medlemmer og fagsektioner, så vi kan fokusere og prioritere vores indsatsområder.” Medlemmerne skal således ikke blot informeres, men vil aktivt bidrage til strategiens udformning, så den bliver både relevant og målrettet branchens nuværende udfordringer.
Ifølge VELTEKs næstformand, Per Kronil (Group Market Director, Roth Danmark), er både et langsigtet og kortsigtet perspektiv vigtigt for medlemsvirksomhederne i en tid med store forandringer i både verden og markedet: “I en omskiftelig verden og marked er det vigtigt at sikre en strategi for VELTEK, som afspejler den virkelighed, vi lever i. Det er vigtigt, at vi både har et langt og et kort perspektiv på strategien.”
En strategi til en ny virkelighed
Langtrækkende strategier har i årtier været god latin i vores branche – og det har da også givet mening i en verden præget af dynamik, men med relativ stor forudsigelighed. Meget peger dog på, at vi i dag kigger ind i en ny virkelig. VELTEKs medlemmer skal i højere grad kunne navigere i omskiftelige markeder under påvirkning af bl.a. politiske dagsordener, hurtigere udsving i økonomiske nøgletal samt et mere handlekraftigt EU på det regulativområde.
”Vi bliver skarpere på, hvad vi skal fokusere på – både her og nu og på længere sigt,” forklarer Allan Andreasen om den kommende strategiproces. Han understreger, at VELTEK vil målrette sin indsats mod de mest relevante fokusområder i en verden, der kræver både langsigtet stabilitet og kortsigtet fleksibilitet.
”En detaljeret strategi vil sikre, at vi i VELTEK hele tiden arbejder med de ‘rigtige’ ting, som skaber værdi for vores medlemmer,” tilføjer Per Kronil og understreger vigtigheden af, at VELTEK kan tilpasse sig dynamiske markedsvilkår.
Synkroniseret med virkeligheden
VELTEK har i dag 2 strateginiveauer: Strategien i hovedforeningen, VELTEK, som retter sig mod foreningens omverden – herunder det politiske niveau, andre organisationer og samarbejdspartnere samt embedsværket i form af ministerier og styrelser.
Andet strateginiveau, fagsektionerne, er målrettet medlemmerne og de fire tekniske brancher. Det er især her, der kan være behov for, at strategierne tilpasses, så de i højere grad afspejler medlemmernes virkelighed her og nu. Det er vigtigt, at medlemmerne kan se og mærke sammenhængen mellem deres sektionsstrategi og de udfordringer, de kigger ind i på den kortere bane.
Når det kommer til, hvilken retning strategien skal tage, forventer formanden, Allan Andreasen, at de store samfundsudfordringer som grøn omstilling, energieffektivisering og elektrificering vil stå centralt: “Jeg tænker, at de udfordringer, vi står overfor som grøn omstilling, energieffektivisering, klima, elektrificering, sektorkobling mv., vil blive afspejlet i vores strategier – og ikke mindst hvordan VELTEK kan bidrage hertil.”
Per Kronil er enig i denne tilgang og pointerer, at strategien skal sikre, at VELTEK arbejder med de opgaver, der virkelig betyder noget for medlemmerne: “Strategien skal sikre, at vi er synkroniseret med virkeligheden, og at vi arbejder med de ting, som er vigtige for vores medlemmer.”
Klar til implementering i 2025
VELTEKs opgave er at supportere medlemmerne inden for de tekniske rammevilkår med henblik på, at medlemmerne kan drive deres virksomheder i Danmark. Med til opgaven hører også tilvejebringelsen af branchespecifikke markedsdata som fx VELTEKs egne branchestatikker.
Arbejdet med den nye strategi vil tage form hen over vinteren og være klar til implementering inden udgangen af første kvartal 2025. Med den nye strategi vil VELTEK stå bedre rustet til at understøtte medlemmerne i en hurtigt skiftende verden – og det i tæt samarbejde med både medlemmer og fagsektioner.